Mijn vooroordelen
gaan soms zo snel, dat het nog best een klus is ze te reconstrueren.
Onlangs zag ik
een optreden aangekondigd van de fantastische bassiste-zangeres Esperanza Spalding. Mijn aandacht werd
echter opgezogen door de spelling van haar naam, die ze onthoofdletterd had tot
esperanza spalding. Waarna mijn conclusie over me heen rolde. Zwart, activisme,
omkering.
Wadde?
Stalken
Laat ik het
toneel eventjes verplaatsen naar een halve eeuw geleden. Op het podium klauterden
bell hooks en Audre Lorde. Eerstgenoemde was letterkundige Gloria Jean Watkins,
die vanaf 1978 voor haar geëngageerde publicaties de naam hooks begon te
voeren, bewust in onderkast. De tweede was een dichteres-essayiste die bijvoorbeeld
‘american’ en ‘Black’ spelde.
In sommige kringen
is die omkering heden ten dage gemeengoed. De kleur ‘Zwart’ kan daar expliciet
tegenover ‘wit’ optreden. Inspiratiebron is dan mede Frantz Fanon, twee
decennia voordien, met de overtuiging dat maatschappelijk onderdrukte
identiteiten wel een steuntje kunnen gebruiken. Van buitenaf door partijen die,
meer of minder bewust, de norm hebben gesteld. En van binnenuit door een groter
zelfbewustzijn.
Zoals vaker op dit blog gesignaleerd is de naam Lorde in het Nederlandse
taalgebied nu ongeveer een decennium bon ton. Het fenomeen hooks hobbelt
daar achteraan. Pas onlangs verscheen een bundel van haar in vertaling. En zoals Lorde al door
oudere generaties was vertaald en gelezen, zo memoreert de Anil Ramdas-biografie dat hooks in maart 1994 aantrad bij het
televisieprogramma In mijn vaders huis
en zich diende te verweren tegen haar witte-suprematiediagnose.
Dat maakt heden de
combinatie hooks-Lorde misschien belegen, maar in Martha Claeys’ recente studie Trots duiken ze meer dan eens
samen op, alsof ze een tweepersoonsfront vormden – letterlijk een avant-garde. Met
de onderkasten in voor- en achternaam cijferde bell hooks zich weg voor een
grotere strijd. Iets soortgelijks bespeur ik bij kunstenares Patricia
Kaersenhout die inmiddels als patricia kaersenhout door het leven gaat (en de wij-vorm
gebruikt).
Zulke details verdienen
aandacht. Ook om onderscheid te maken met trivialiteiten. Die tergen me aan een
amper nog virtueel te noemen realiteit waar sociale media en WhatsApp voorvalletjes
en decoratieontwikkelingen lozen op basis van het paradigma Geen Nieuws Is
Slecht Nieuws. Verbaast het dat er angst gerezen is voor telefoneren? Wie op
die manier nog zulke mededelingen durft te doen, voelt allicht empathische
grenzen te overschrijden – te stalken.
Bij de onderkastkeuze ontvouwt spelling een ideologisch programma, urgent voor de toepassers. Een betekenisvol detail. Zoals uit een heel andere politieke hoek afgelopen week een hoofdlijnenakkoord naar voren kwam, waarin een kolderiek puntje leek vastgelegd: op snelwegen 130 kilometer per uur! In dit compromis is de auto een milieuonvriendelijk wapen waarvan gebruikers hun absolute vrijheid opeisen en meteen hun middelvinger opsteken naar ‘klimaatgekkies’ en ‘bakfietsouders’. Ik zou bijna smeken dat dit een trivialiteit is.
Eerbiedskapitaal
Wat doet een verandering
van hoofdletter naar onderkast precies met lezers? Ze moeten beter opletten. Naast
interpunctie zorgt een kapitaal voor een eerste orde binnen een zin. Alleen
spaties zijn nog basaler, door woorden van elkaar te scheiden. Binnen een zin
vertellen hoofdletters hoe mensen en landen heten (vroeger ook maanden). Wie
daar onderkasten voor inzet, maant om bij de les te zijn – wil je de genoemde
medemensen überhaupt zien staan.
Door
bescheidenheid naar prominentie? Dat ideetje kreeg ik mede door te googelen.
Mij kwam een taalartikel uit 2010 onder ogen dat wees op een trend onder
grote bedrijven (banken, verzekeraars, media) om, na de crisis uit 2008, hun
kapitalen in te ruilen voor onderkasten. Bij wijze van goede wil met artikelen als
‘duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de menselijke maat’.
Terug bij muziek moet ik denken aan de Noorse
singer-songwriter girl in red en aan een Antwerps hiphopduo dat blackwave.
heet. Met een punt dus, die hun alter ego blackwavedot verklaart. Des te
curieuzer om van taaltrendkundige Japke-d. Bouma te vernemen dat jongeren de punt
als agressief ervaren. Daarom zouden hoofdletters
met uitsterven bedreigd zijn, een wapenfeit dat in tomeloos stromende appjes
reeds zijn beslag zou krijgen.
En als het gaat om eigennamen? Het lijkt een kwestie van
tijd totdat er een Bijbelvertaling verschijnt waarin god, behalve zijn
geslacht, ook zijn eerbiedskapitaal heeft verloren.
Toch naderen hoofdletters volgens mij hun definitieve einde niet. Steeds vaker worden jongeren in
verband gebracht met trauma’s, vertelde psychoanalyticus Paul Verhaeghe. En daar regeren geen onderkasten. De
mentale encyclopedie Diagnostical and
Statistical Manual for Psychiatric Disorders toont in het gebruik reeds
kapitaalintimidatie: DSM. Ze weet evengoed
menig docent op de kast te krijgen met extra maatregelen vergende letters als
ADHD, die het topje van de ijsberg zouden zijn.
Op hun leeftijd
leerde ik, bij debatten over kernwapens, het neologisme NIMBY. Peanuts vergeleken
met wat er nu voorhanden is. Verhaeghe meldt dat traumavrij verklaarde groepen
ook aan kapitalen worden onderworpen, YARVIS, tegenover
minder gelukkigen die nochtans FINE blijken. Zulke letters
hebben iets intimiderends, en Verhaeghe ontmaskert de waan van controle en
meritocratie die ze geven, en die ook aanpalende grootheden als SOLK en PNEI doordesemt.
Zelf word ik
weemoedig van dat gespel. Als scholier was ik bepaald niet de enige die zijn
naam zonder kapitalen schreef. Nog altijd hebben best wat contacten hun
e-mailadres zo ingesteld en wanneer ze met louter hun voornaam ondertekenen gebruiken
nog meer mensen de onderkast. Net als ik en, blijkt ook uit de Ramdas-biografie,
‘anil’.
Meertaligheid
Officiële beginhoofdletters
heb ik voor mezelf inmiddels geaccepteerd, behalve tijdens zeldzame verzoeken om
te signeren. Mijn integrale naam zonder hoofdletters onderstreept hopelijk dat
de ter publicatie afgestane tekst nu werkelijk niet meer van mij is.
Zijn er voorbeelden
van principiëlere onthoofdlettering in mijn stiel van literatuur? Ik moet
denken aan de roemruchte e.e. cummings. En in Nederland aan b. zwaal en renée
bouws. Toevallig dat zij dubbeltalenten zijn? Met terugwerkende kracht vind ik
het raar dat Lucebert met een
hoofdletter gespeld wordt, terwijl zijn bundels, het prozafragment in val voor vliegengod uitgezonderd,
slechts onderkasten tonen.
Jongere onderkastnamen
schieten me opnieuw alleen uit poëzie te binnen. Bij een Vlaamse uitgeverij die
voor haar naam evenmin hoofdletters nodig heeft, publiceert bob vanden broeck (misschien als onderscheid met een
Nederlandse dichter, misschien zijn jongere zelf) en, na twee bundels
bij huizen die de traditionele naamspelling handhaafden, marwin vos. Hun
biotoop ligt bij het tijdschrift nY,
dat een nieuw nummer heeft aangekondigd met werk in uitvoering, waartussen drie
namen die Google nog officieel spelt maar die hier nu in onderkast staan: eddie
azulay, puk bennie en asha karami.
Ik zou niet weten
wat hen bezielt, omdat ik geen Verhaeghe ben. Vanuit mijn perspectief zijn die onderkasten
bij eigennamen mogelijk een variant op het Esperanto (dat ik evengoed bezie als
een poging tot wegcijferen). Bij een verder groeiende meertaligheid, zeker in
grotere steden, schikt het oorspronkelijke Nederlands zich in een onopvallender
rol?
Nu nog even een
kaartje bemachtigen voor esperanza spalding. Haar naamspelling blijkt niet heel erg recent
gewijzigd. O onwetendheid, wie
wordt daar zalig van? Ook werkt ze inmiddels samen met de oude Braziliaanse god
Milton Nascimento. En heeft ze met de hoofdletters best wat van haar weelderige
haardos verloren. En zoals de stoere Samsom daarmee kracht?
YouTube dirigeert me
naar een gesprek
waarin ze de gender gap aanklaagt. Eerder zong ze: ‘Talk is everything / Separating the man from
the beast / Your talk don’t mean a thing / If you live by the rich man’s word /
There’s no escaping the rich man’s jungle.’
In de lijst met gelukkigen voor de Parijse Schrijversresidenties 2024 van DeBuren tref ik nog één naam in onderkast: emma ydiers (https://deburen.eu/magazine/dit-zijn-de-namen-2024).
BeantwoordenVerwijderen