‘Pietendiscussie ontspoort in Nederland’, kopte de Vlaamse kwaliteitskrant
afgelopen week.
In de tussentijd
liet bij de schuifdeur de gourmande voor de Sint (ook na Conchita Wurst onbetwist een man) een verlanglijstje
achter: scoubidoo, gitaarhouder, een hele grote knikker, een kat, pompstep,
trompet in een kist, inktwisser. Het taalkundig genie weet op haar beurt, bijna christelijk, in eerste
instantie niets te bedenken omdat ‘ik alles al heb wat ik zou willen’.
Ze zijn nog jong
en kijken dagelijks naar het Vlaamse jeugdjournaal dat, minder pretentieus dan
in het noorden, Karrewiet heet. Ik
vermoed dat het Nederlandse drama er niet aan bod is gekomen.
Hen zou ik best
kunnen bijpraten over het zwartepietendebat en zijn voorgeschiedenis, omdat ik
me daar een beetje
in heb verdiept voor mijn nakende bestseller. Maar ik betrap me op een schandaal, want
heb geen puf
voor een ongevraagde uitleg.
Vlak voordat ik de
tekst definitief moest loslaten, kon de variant van de ‘Spaanse
edellieden uit de zestiende eeuw’ nog vermeld. En de zetter ging aan de slag waarna de
reactie kwam van het Landelijk Platform Slavernijverleden waarna de Belgische
staatssecretaris van Twitterzaken zijn zegje deed.
Toen wist ik dat
mijn stelling helaas aan kracht zou winnen: dit debat wordt niet opgelost
zolang men bij elkaar, schermend met kinderen als bewijs, een empathietekort
blijft diagnosticeren.
Het zouden immers
(eigen) kinderen zijn waarom in Friesland een demonstratie tegen zwarte Zwarte
Pieten op de openbare weg werd geblokkeerd. En het zou uit naam van (alle)
kinderen zijn dat die demonstratie, waar ook kunstenaars bij waren betrokken, Mars voor Beschaving werd genoemd.
Op een of andere
manier – en welja, nu doe ik mee aan het wij-zij-paradigma – raakt het laatste
me meer. Raar, want ik verdraag het amper dat Herman Vuijsje zijn kans schoon
heeft gezien om na het Friese debacle zijn barricaden weer te betreden. Ben ik geraakt omdat ik van links meer
zelfinzicht verwacht? Omdat ik met het standpunt van die Mars instem?
Sedert jaar en
dag mijn helden in deze materie: Jerry Afriyie, Quinsy Gario, Sylvana Simons.
En als tragisch personage: Sunny Bergman, de misschien wel belangrijkste
documentairemaakster van Nederland.
Als geen ander
weet Bergman blinde vlekken in de samenleving zichtbaar te maken. Haar kritische
engagement staat buiten kijf. Maar alleen al voor mezelf heb ik bladzijden vol aantekeningen
die kunnen laten zien dat Bergman per project allerlei eigen blinde vlekken
etaleert.
Daarmee zeg ik
niets nieuws. De moeilijkheid is wel dat hoe evident en helder de voorbeelden daar ook van kunnen worden
verstrekt, ter tegenbekritiseerde zijde ongeloof in minder geslaagde kanten van
Bergmans missie alles smoort.
Op dit punt vrees
ik ook mijn allergie bevestigd te zien tegen Twitter. Omdat de ruimte voor
argumentatie ontbreekt, kan kritiek worden weggewuifd als zijnde de zoveelste
dommigheid van potentiële PVV’ers. Met wat retweets onder gelijkgestemden is
dat dan zelfs een uitgemaakte zaak.
Kennelijk
verwacht ik van links behalve meer zelfinzicht toch ook vooral nuchterheid.
Misschien is het namelijk niet relevant om, noem eens iets, eigen argumenten te
categoriseren als ‘wetenschappelijk’. Of om een actiegroep Kick Out Zwarte Piet
te noemen. Tenzij men wil praten tegen,
in plaats van te praten met andersdenkenden.
Ik weet niet hoe
de wereld werkt, maar ik denk dat het gaat zoals Tonnus Oosterhoff het
bedichtte, die het kennelijk ook niet weet:
Een boom valt op een dak
nooit zomaar
maar ook nooit met een reden
Raar, nogmaals,
dat me alweer een mening besluipt: ik ben bepaald koppig (elk jaar stonden op
mijn verlanglijstje een tafelbiljart en Bessy-hond
bovenaan) en ik huiver van pragmatisme – en toch lijkt het me geen nederlaag om,
zoals gebeurde, de naam van het project Zwarte
Piet is Racisme te wijzigen in het zalvende Nederland Wordt Beter.
Een getuigenis helpt
waarschijnlijk zeker om te overreden. In haar bijdrage aan het belangrijke boek
Sinterklaasje, kom maar binnen zonder
knecht (1998) begon Lulu Helder met anekdotes waarin zwarten werden geacht
specifieke rollen te vervullen. Zo vertelde ze over een zwarte universitair
docente die moet spreken op een conferentie, bij binnenkomst op een man afloopt
om zich voor te stellen en van hem vervolgens zijn jas krijgt aangereikt.
Zelf kende ik dit horrorverhaal uit White Innocence van Gloria Wekker die hier het lijdend voorwerp
was. Wel was ze toen pas afgestudeerd beleidsmedewerker op het ministerie van
WVC en betrof het een vergadering. Ook kwam ze binnen toen de mannen al met
elkaar in groepjes stonden te praten. Ten slotte vermeldde ze de reactie van de
man: hij werd purperrood.
Het blijft even pijnlijk dat Wekker wordt aangezien voor een
garderobejuffrouw, maar betaamt het dat ik de context geef? En vermoed dat de
man wellicht de les van zijn leven heeft geleerd? Of verzacht of ontken ik op
deze manier iets?
Verder vraag ik me als taalmannetje af of het zou helpen wanneer
er, zoals na de Friese rel geschiedde, geen gewag wordt gemaakt van
een
‘institutioneel machtsmisbruik’.
En als we dan toch even wat kosmopolitischer gaan denken, wat een
vooruitgang zou het zijn wanneer het inzicht komt dat Nederland één grote
Randstad annex provincie inhoudt. En wanneer de jij-bakkerij met zijn
broodjes Dubbele Standaard voorgoed wordt gesloten.
‘Zal
de discussie over Zwarte Piet ooit beslecht worden?’, kopte een Nederlandse
kwaliteitskrant. Ik kan niet beslissen of die vraag retorisch was, maar met alle
media-aandacht zouden de termen ‘vrije meningsuiting’ en ‘censuur’ niet meer
ijdel mogen worden gebruikt.
Het ergste is wel is dat de meeste populariteit afgelopen week zal
zijn vergaard door het standpunt om, wederom in naam van de kinderen, het debat
te laten rusten tot na het feest. Dat suggereert een neutraliteit die
niet bestaat – voor zover het debat dat al niet duidelijk had gemaakt.
De bal ligt in het kamp van de regering. Zou ze hebben geleerd van
het communicatief mislukte, maar intentioneel lovenswaardige
Pietenpact van de zuiderburen vorig jaar? Nu er zelfs een Nederlandse vlag in de Tweede
Kamer staat, moeten Oranje Pieten mogelijk zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten