Het blijft
merkwaardig om het met jezelf oneens te raken. Recent blogde ik dat het woord ‘veilig’ door grosgebruik alle
betekenis had verloren. In samenlevingen, bedoelde ik, waar geen totalitarisme
de dienst uitmaakt, geen alligators en pythons zonder bodycam over straat
paraderen en waar de kans op vulkaanuitbarstingen, orkanen en overstromingen
minimaal is. Maar deze week kwam het woord ‘veilig’ zo vaak voorbij in Tamar
van den Dops documentaire Mag ik je
aanraken? dat het ergens naar moet verwijzen.
Van den Dop vroeg
Nederlandse collega-acteurs naar hun ervaringen met naaktscènes. Antwoorden
liepen uiteen en leken leeftijdsgebonden. De jongere en jongste generatie, van
wie ik velen maar half herkende en soms hun namen zelfs niet, gebruikten de term
‘veilig’ het frequentst. Bij hen duidde dat op een gevoel van controle op de
set, waarbij er door expliciete afspraken niets met hun lichaam kon gebeuren
dat ongewenst was.
Daarmee verandert
de set in een safe space. Ik had
verwacht deze term tegen te komen in de digitale Van Dale, voor dit blogstukje geraadpleegd. Maar nee (wel de
enigma’s: safe conduct, safedeposite, safe haven, safeloket)! Onder het lemma ‘ruimte’ vond ik
evenmin veilige ruimte. Dus moest het
woordenboek exclusief uitsluitsel geven onder ‘veilig’. En zo geschiedde.
Betekenisvelden
Het woord krijgt zeven betekenissen, en bij twee ervan vond
ik iets nuttigs. Om te beginnen ‘van
plaatsen zodanig dat iem. of iets tegen aantasting of gevaar verzekerd is’. Waarbij
de voorbeeldfrase staat:
• een veilige omgeving
waarin mensen zich op hun gemak
voelen, waarin ze niet het gevoel hebben voortdurend op hun hoede te moeten
zijn voor mogelijke bedreigingen
De zevende
betekenis van het lemma luidt ‘er aanleiding toe gevend dat iem. zich
geaccepteerd en op zijn gemak voelt’. Met als voorbeeldfrase, bijna identiek, een veilige werkomgeving.
Ik wist me
betrapt! De door de acteurs beschreven situatie zou ik zelf namelijk benoemen
als ‘op zijn gemak zijn’. Maar het bezittelijk voornaamwoord onthult mogelijk al
dat mijn taal geslachtsgebonden is. Makkelijk praten als man – in onderhavig
geval gekleed, voor een ramenpartij, lui zittend aan een bureau! Het
tegenovergestelde van die acteurswens valt wel met behoud van idioom te duiden
met ‘ongemakkelijk’.
Ik gebruik dat
woord liever dan het synoniem ‘oncomfortabel’. Wanneer ik die voorkeur probeer te
verklaren, dan zit daar geen anglicismehuiver achter (uncomfortable), wel vermeende vertrouwdheid met betekenisvelden.
Voor mij verwijst ‘(on)comfortabel’ naar materiële dingen, zoals kleding en
meubels. Toch luidt in Van Dale de
derde betekenis, ‘figuurlijk
op z’n gemak’. Met als voorbeeldfrase zich
ergens niet zo comfortabel bij voelen (‘zich ergens een beetje ongemakkelijk
bij voelen’).
Bij wijze van extra controle raadpleegde ik vervolgens
‘ongemakkelijk’. Daar stond de voorbeeldfrase ergens een ongemakkelijk gevoel bij hebben, zich ergens ongemakkelijk
bij voelen (‘zich er niet goed bij voelen, zich er opgelaten over voelen,
er niet door op zijn gemak zijn’). Ik zat vergeleken met ‘veilig’ kortom hoog
en droog in een eufemismegebied.
Parameters
Hoe is het dan nog
gesteld met mijn regelrechte allergie voor comfortzone?
Ik hoorde daar niet eens Engels in omdat de pretentie bij doorsneegebruikers
harder doorklinkt. Zij laten zich er althans op voorstaan hun comfortzone te hebben verlaten, een lef
dat bijvoorbeeld een record of kunstwerk dient.
Deze in oktober
2012 aan Van Dale toegevoegde term (die
als extra betekenis ‘elk van de gebieden met verschillende hardheid
waarin een matras verdeeld is’
blijkt te hebben) herinner ik me niet bij de acteurs. Toch kent het woordenboek
aan comfortzone duiding toe die voor filmopnames
relevant lijkt: ‘mentale ruimte waarbinnen iem. zich comfortabel en niet
bedreigd voelt, terrein waarop iem. thuis is’. Andermaal bedreiging! Hieruit snap ik de klacht wel beter en mijn onbegrip
mogelijk ook.
Bedreiging heeft
meer gedaanten. Fysiek maar ook mentaal. De eerste optie lijkt niet van
toepassing. Acteurs werken omringd door collega’s en technici en apparatuur,
dus groot gevaar heerst er niet, al hebben ze in vrijscènes alleen hun huid als
schild (even kwetsbaar als tentoonstellingsbezoekers die ooit konden plaatsnemen tegenover Marina
Abramović en haar
aankijken?). Bij de mentale variant van bedreiging sprak ik zelf altijd van
‘intimidatie’.
Door de documentaire wordt duidelijk dat er meer parameters tegelijk werkzaam zijn – waaraan acteurs, bijvoorbeeld aan het eind van een lange draaidag, zich dan maar overgeven. Voor ouderen onder hen lijkt dat een nuchtere praktijk, voor jongeren die het begrip ‘onveilig’ op zo’n moment wel geëigend vinden is dat niet langer acceptabel.
Hinderpaal
Fascinerend vind
ik dat die waterscheiding terugkomt bij een andere term:
intimiteitscoördinator. In november 2018 bij Van Dale gekozen tot Woord van de Dag en toen prompt aan het woordenboek
toegevoegd. Jeroen Krabbé en Peter Faber, de twee rijpste acteurs die in Mag ik je aanraken? aan bod komen, worden
boos en lacherig van deze functie.
Eerstgenoemde
schat zichzelf negenhonderd jaar oud en prijst (of idealiseert) ‘de jaren
zestig’ waarin een intimiteitscoördinator een burgerlijke hinderpaal zou zijn.
De tweede wil er heel precies aan herinnerd worden dat een intimiteitscoach,
toegevoegd in augustus 2022, een andere functie behelst (‘hulpverlener die
mensen ondersteunt bij het (weer) intiem worden met anderen’).
Generaties jongere acteurs vinden het vanzelfsprekend dat er
op de set een intimiteitscoördinator
bestaat. Niet eens uit nog te vermeerderen ervaring maar om zeker te zijn geen
schade op te lopen, laat staan een trauma – de jongeren kijken zelfs gekwelder in
de camera dan hun oudere collega’s, die in hun werk een zekere dynamiek als
autonome kunstkracht bepleiten en die klachten over onveiligheid luxueus vinden.
Intentieprocessen
De jongeren hebben het steeds over macht, voortkomend uit
scheve verhoudingen die evengoed worden bestendigd door stilzwijgende toestemming.
Consent vertegenwoordigt dan een
beter stadium. Tot die tijd is ‘veiligheid’ een kwetsbaar type feit waarmee
geschermd kan worden en intentieprocessen gevoerd. Daarbij pingpongt macht zich
eventueel naar de benadeelde partij, wat de vermeende dader dan weer onveilig kan
stemmen en tot het type
verzuchtingen brengt als ‘je kunt tegenwoordig ook niets meer…’.
Indrukwekkend was de getuigenis van Nora El Koussour die te
maken kreeg met een verbroken belofte door de regisseur en bovenal met
bespuwing uit eigen gemeenschap (waarvoor het woord ‘onveilig’ wel adequaat oogt).
Voor haar was de intimiteitscoördinator
een uitkomst geweest. Jongeren zijn zich ook bewuster van de digitale ruimte
die internet heet, waarin privébeelden eindeloos kunnen rouleren.
Is de functie dan een uiting van de tijdgeest? Een
tussenpositie nam mijn bijna-leeftijdsgenoot
Monic Hendrickx in, die zowel voor- als nadelen zag aan ingetogenheid en stringente
afspraken. Ook viel me in argumenten en typeringen op dat ‘de jaren zeventig’
zowel symbool stonden voor experiment als voor morele deprivatie. Progressieve
vrouwen uit dat decennium hebben achteraf laten weten zich zelden gewaardeerd
te hebben gevoeld door hun geestverwanten ter geslachtelijke overzijde.
Daarnaast
verkeren, toen en nu, helaas heel wat mensen in de omstandigheid dat ze
dagelijks moeten overleven. Om onderdak en eten te bemachtigen, bijvoorbeeld,
tegenover steeds andere, contingente medeburgers. Voor hen beweegt een
intimiteitscoördinator zich door een parallel universum en zal het begrip
‘veiligheid’ pas echt lichamelijk zijn.
Kwadratering
Onderwijl confronteerde
Mag ik je aanraken? me met twee
paradoxen. De eerste betreft zoiets als de aloude suspension
of disbelief, zij het nu organisatorisch bekrachtigd. De documentaire ging immers
over scènes die de indruk van complete overgave wekken, terwijl het vertoonde
gedrag van seconde tot seconde wenst te worden ingestudeerd.
Bovendien had
Tamar van den Dop het schitterende idee om de gezichten van de acteurs in beeld
te brengen wanneer ze hun vrijscènes terugzien. Maar omdat zeker de
relativeringen bij veiligheid de nadruk legden op het nabootsende van deze
stiel, trad gaandeweg een kwadratering van hun visuele reacties op. Waren ze
zich bij het bekijken van hun scènes bewust van het feit dat ze in beeld waren
of mochten hun gelaatsuitdrukkingen oprecht heten?
Van den Dop vroeg
hoe dan ook steevast aan haar collega’s of ze na de beelden ‘nog oké’ waren. Ik
waande me onmiddellijk weer een kind. In de mysterieuze boekenkast van mijn
ouders, die zo strak was ingeladen dat er niets in of uit kon, stond de titel Ik ben o.k. Jij bent o.k. van Thomas
Harris. Is dit dan werkelijk een anglicisme?
All correct
Ooit vroeg men: ‘Gaat
het goed?’ of ‘Gaat alles goed?’. Iets later werd dat: ‘Voel je je oké?’ of ‘Is
alles oké?’. En sinds onbepaalde tijd is dat: ‘Ben je oké?’ Grappig vind ik dat
deze uitdrukking zowel naar consent vraagt als bezorgdheid uitspreekt over een
actueel welbevinden. Ik kon het niet laten om daar nog even Van Dale over te raadplegen. Daar stond
een verrassend historisch exposé:
O.K. werd gebruikt in de Democratic O.K. Club in de Verenigde
Staten (1840), waarin O.K. staat voor Old Kinderhook, het geboortedorp van de
Amerikaanse president Martin van Buren, die de club steunde voor een tweede
ambtstermijn. Werd later geïnterpreteerd als all correct [alles in orde]
Voor mezelf heb ik besloten dat ik, ongeveer in de
prehistorie, het woordje ‘oké’, gespeld als okay,
heb leren kennen als tussenwerpsel. En zo gebruiken kinderen het woordje nog
altijd, zelfs nu wordt vermoed dat het Engels onder hen aan
het betijen is omdat de hipheid te groot wordt. Onderwijl kwam ‘oké’ ook
als adjectief op, om zeer recent, in april 2023, door Van Dale te worden opgepikt:
• iets (niet)
oké vinden
iets (niet) goed, (niet) gepast e.d. vinden
• de
medewerkers zijn oké, maar de manager deugt niet
• ergens oké
mee zijn
het ermee eens zijn, het goedvinden
En daar is ook de kwalificatie ‘gepast’ weer. Ze kan nooit
ver weg zijn wanneer het over veiligheid gaat. Hopelijk verandert de situatie
in onze streken niet dusdanig, dat we erover moeten overleggen met alligators
en pythons.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten