O brein dat verknoopt en
verknoopt. Ditmaal wist het Elma
Verhey, die vorig weekend onchristelijk jong overleed, te relateren aan Édouard
Louis’ controversiële
boekje Ze hebben mijn vader vermoord. In memoriams meldden dat de journaliste een zwieper
doormaakte in haar opdrachtgevers – van het linkse bolwerk Vrij Nederland naar de grimmige PostOnline.
Verhey maakte naam door lange reportages
die ze samen met Gerard van Westerloo schreef. Daarin lieten ze ook Nederlanders aan het
woord die zich aan de zogeheten onderkant van de samenleving ophielden. Hun expliciete
teksten bekoorden niet iedereen. Koot & Bie, memoreerde
Verhey, konden er niet mee lachen.
Wat destijds gebeurde, lijkt
zich nu te herhalen met de gele
hesjes. Onrecht mag aan de kaak worden gesteld, zolang
er geen zweem van racisme aan zit. Maar in de geest van Verhey ziet Édouard
Louis liever erkenning van alle getroffenen, inclusief vrouwen en homo’s en transgenders
en economisch zwakkeren, die sneven onder ‘uitingen van sociale en politieke
onderdrukking’.
Kennelijk waren de jaren zeventig het laatste decennium dat
duidelijkheid schiep wie waarom aan welke kant stond. Sindsdien begon vooral
links een zoektocht
naar thema’s die nog niet is voltooid. Media legden ondertussen accenten in
de berichtgeving, en Verhey deed dat zeker – niet tot groot genoegen van haar
ideologische familie die ze tot
in haar laatste artikel als hypocriet ontmaskerde.
Doorn in haar ogen was maar weer eens de Gutmensch. En zo voelt Édouard Louis het naar mijn idee ook aan. Sociale
klasse is bij hem terug een argument geworden. Louis laat blijken afkomstig te
zijn uit de expliciet communicerende onderkant van de samenleving en
daar een kennisautoriteit aan te ontlenen.
Anders dan wat Alex
Boogers in de Lage Landen doet, gebruikt Louis geacheveerde taal. Dat vergroot
de paradox dat hij nou niet direct zit te wachten op scherpslijperij over de
moraliteit van woorden en interpretaties (mijn core business, vrees ik). Vanwege hun neerslag:
‘Voor de heersende klasse is politiek meestal een esthetische kwestie: een manier om over
zichzelf te denken, een manier om de wereld te zien, om zichzelf op te bouwen. Voor
ons was politiek een kwestie van leven of doodgaan.’
Dat laatste, de materiële gevolgen,
onderzocht Elma Verhey. Wegens haar carrière lijkt ze schier automatisch een ‘moeilijk
mens’, temeer daar meer dan eens ontslag een rol speelde. Ik heb geen kennis
van de feiten, maar haar conflict bij de SP (de Nederlandse pendant van de
PVDA) geeft me de indruk dat zij veeleer in het nauw werd gebracht.
Als hoofdredacteur van de
partijkrant publiceerde ze een artikel dat de partijtop niet behaagde. Het valt
zwaar zich in te leven in linkse partijen die zulke missiven uitvaardigen en al
helemaal niet omdat SP-leider Jan Marijnissen in een
handboek verheyeaans geciteerd wordt: ‘Ik vind uit de grond van mijn hart
dat journalistiek meer is dan een ambacht. Je moet er alles voor willen doen,
de waarheid boven water willen tillen. Dankzij de journalistiek weten we meer.’
Op basis van oude aantekeningen
zie ik een andere kant van Marijnissen. Mijn bron is dan niet
meer dan een
televisieportret. Daarin kwam Marijnissen enerzijds naar voren als een
gedreven man, die dag en nacht klaarstond als een ombudsman voor
probleemgevallen in heel Nederland. Dat beeld rijmde voor mij met een prachtaflevering
van Zomergasten waarin hij een brede belangstelling
voor maatschappij en kunst etaleerde.
Tegelijk toonde het portret dat Marijnissen geen flieterje kritiek
duldde. Superieur ironisch gevis van voormalig Telegraaf-man Sjuul Paradijs (bijvoorbeeld dat de SP misschien wel
een familiebedrijf is, waarin dochter Marijnissen ooit het stokje overnemen, conform
een Verhey-voorspelling)
kaatste hij herhaaldelijk terug met harde taal, op de persoon gericht.
Ook een bedeesd terzijde van Jeltje van Nieuwenhoven in een warm betoog,
beantwoordde Marijnissen met een tirade, onder uit de zak. Ik bleek niet
de enige te zijn geweest die niet wist wat hij zag.
Mijn aantekeningen vond ik terug onder leesnotities bij Stephen
Bouquins boek Helemaal anders uit 2015. Wat was het verband geweest? Drie jaar later
denkt mijn brein dat ook deze man in oprechte verontwaardiging beweringen
doet die onfijn zijn. Reclame karakteriseren als ‘de gewapende arm van de
consumptiemaatschappij’. Of dit:
‘Vele nieuwe rijken, met een mentaliteit van “parvenu”, hebben
angst hun recent verworven positie te verliezen. Ze sluiten zich op in “gated
communities”, woningcomplexen die afgesloten zijn van “de wereld”.
Zelfgenoegzaamheid leidt tot domheid.’
Aanhalingstekens, ze blijven probleemkindjes. Het heeft iets komisch
dat Bouquin een cynisch, op bovenmenselijk rendement gebaseerd systeem benoemt
met de slogan Geen gezeik iedereen rijk.
Dat was namelijk een grap van – alweer – Koot & Bie anno 1981. Hun personages
F. Jacobse en Tedje van Es wilden er eventjes de parlementaire democratie mee
bijstellen.
Uitweidend bij zijn voorbeelden vind ik Bouquin, hoe sympathiek
zijn stellingen ook zijn, evenmin altijd even treffend. Hij vermeldt
vroegtwintigste-eeuwse antropologische studies van Marcel Mauss die wederkerigheid
en andere niet louter economische prachteigenschappen bij inheemse stammen
blootlegden. Alsof dat onverwacht is! En wanneer Bouquin komt te spreken over George
Orwell, heeft hij het over ‘gewone volksmensen’ die waardigheid blijken te
kennen, eerlijkheid, loyaliteit, faire omgangsvormen…
Ai, ik gebruik beletseltekens. Snel
ophouden maar.
Elma Verwey kantte zich tegen verschillen tussen woord en daad, Éduard
Louis tegen verschil scheppende daden die uit woorden voortkomen. Of opponeren beiden
tegen het cliché van de studeerkamergeleerde? Allicht vindt iedereen van een ander
dat deze een ‘tunnelvisie’ heeft over goed en kwaad.
Verwey poogde dit uit te bannen
door haar oor te luister te leggen buiten
eigen kringen. En Louis kantte zich tegen wat zijn
vriend-inspirator Didier
Eribon ‘vonnissen’ noemde over gay, trans, vrouw, zwart, arm. Wat was hun
misdaad? Nadat door de samenleving bepaalde dromen onmogelijk waren gemaakt?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten