Hoe goed moet een musicus wel niet zijn dat twee mensen
een televisieoptreden van hem op honderden kilometers afstand van elkaar hebben
gezien, in hun jonge jaren, en twee decennia later, als ze elkaar ontmoeten en het
gesprek er toevallig op komt, simultaan lyrisch worden over één pianoloopje van
een paar seconden?
Volgens mijn handschrift op mijn cassettebandje speelde
de gedenkwaardigheid zich op 9 september 1988 af in Düsseldorf, maar ze blijkt in Dortmund te hebben
plaatsgehad.
Ik vond er in eerste instantie op YouTube niets van
terug, behalve een drumsolo van Sheila E., in een arrangement dat laat beseffen hoe dicht Prince aan lag tegen dat
andere genie: Frank Zappa (de link zal diens toetsenman George Duke zijn die de
percussioniste had opgeleid).
Wel blijkt er zoiets als YouKu te bestaan, een Japans
filiaal, en daar is het hele concert terug te zien
Het fragment dat aan mij en tenminste één ander is
blijven kleven begint op 93:06. De zanger-gitarist-pianist beweegt zich achter
een lichtblauwe vleugel. Dat bewegen mag letterlijk worden genomen, want even
later voert hij wat ballet uit en een grand écart.
Ook herinterpreteert hij in dat fragment eigen muziek. Het
dienstdoende nummer ‘Strange Relationship’ vond ik zelf althans een minpuntje
op Sign O' The Times, te rechttoe,
maar nu wordt het echt en denk ik het te begrijpen.
Prince heeft daar trouwens nog het meest weg van Mozart. Cliché!
De huiskamervraag: dat de musicus nogal goed in zijn vak
was, lijkt onbetwist. Maar kan een effect als hier vermeld, dat op delen
berust, van alle kunsten louter worden voortgebracht door muziek? En hoe komt
het dat de herinnering een gevoel van, ahum, dankbaarheid verwekt?
De sensatie iets te hebben meegemaakt?
P.S. Twee stervelingen bleken niet de enigen, et voilà: YouTube (aldaar vanaf 5:47).
P.S. Twee stervelingen bleken niet de enigen, et voilà: YouTube (aldaar vanaf 5:47).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten