Onlangs bracht de Britse band The Specials een reeks
historische covers onder de titel Protest
Songs 1924-2012. Wat een geweldig project! En hoe verbluft wist ik me er
een versie aan te treffen van Frank Zappa’s ‘Trouble Every Day’.
Dit nummer
kwam in mijn leven door de zalige live-elpee Roxy & Elsewhere (1974), waar
toetsenheld George Duke – opa vertelde
het ooit al – met gilletjes de gitarist in Zappa opzweept tot een grootse
solo. Later leerde ik een
coverversie kennen, ook live, van het Nederlandse supertrio Sjako! rond
Wout Planteijdt. Pas in laatste instantie ontdekte ik het origineel, dat me bovendien
vooral deed denken aan The Velvet Underground. Zappa bracht het op zijn debuutelpee
Freak Out! (1966). Dat schudde ik
slechts presidentieel de hand, blijkt achteraf.
Heden dus een verrassende, stomende rockversie van The Specials.
Allereerst ben ik van mijn melk omdat dit gezelschap me uit de jaren
zeventig-tachtig bijstaat als ska-band. Wel toonde het zich altijd
maatschappelijk betrokken, zoals in ‘Ghost Town’, maar ook in
de Livingstone-cover
‘A Message To You, Rudy’
en vooral in een oude Dylan-bewerking
‘Maggie’s Farm’ die
duidelijk is toegeschreven naar de IJzeren
Dame.
Verrast ben ik toch omdat het Zappa nummer, voor zover ik
het beluisterde als niet-instrumentaal, over inactiviteit lijkt te gaan. De ik-figuur
kijkt en hoort en ziet slechts. Daarop besluit het refrein gedecideerd:
So I'm watchin' and I'm
waitin'
Hopin' for the best
Even think I'll go to prayin'
Every time I hear 'em sayin'
That there's no way to delay
That trouble comin' every day
No way to delay
That trouble comin' every day
Nu heb ik mezelf er al vaker op betrapt als
literatuurmannetje absoluut doof te zijn voor songteksten, maar dan nog: wat
heeft dit met een protestlied uitstaande? The Specials leiden me terug naar het
origineel van Trouble Every Day’ dat een schokkende ontdekking oplevert: dat Zappa’s
liveversie het leeuwendeel van de tekst skipt (rotwoord, maar beter dan
‘censureert’). Een enorme lap, die in het tweede deel van het origineel zit
waar vierregelige coupletten plaatsmaken voor ademloos gesneer zonder gefixeerde
vorm.
Op het moment dat de woede de overhand neemt, begint op Roxy & Elsewhere echter de
gitaarsolo. En na dat lange instrumentale deel wordt het nummer weggedraaid,
wat Zappa’s even verwarde als complexe opstandigheid smoort plus de grimmige
tempoversnelling aan het slot van het origineel.
Hmmm, de
liveversie heet ‘More Trouble Every Day’.
The Specials kiezen voor een middenweg, door een fragment halverwege
te schrappen. Aldus neemt hun ‘Trouble Every Day’ expliciet stelling tegen racisme
– een strijd die deze
band van begin af voert. Anno
2021 verdwijnen zo wel bijtende Zappa-zinnen als:
Well you can cool it, you can
heat it
'Cause, baby, I don't need it
Take your TV tube and eat it
'N all that phony stuff on
sports
'N all those unconfirmed
reports
You know I watched that rotten
box
Until my head began to hurt
From checkin' out the way
The newsmen say they get the
dirt
Before the guys on channel
so-and-so
Die eenduidigheid vergroot allicht de opstand die The
Specials prediken. Is die noodzakelijk? Ik denk van wel, altijd eigenlijk, maar
nu zeker. Naast racisme waait het onrechten. Niet te negeren, ook niet in welvarende
landen die ‘ongelijkheid’ op de agenda beweren te zetten.
Tussen al die topics domineert voor mij de sluipende
vernietiging van onze planeet, maar dat schijnt lastig
in muziek te vertolken. Dagelijkse dalles is wellicht voelbaarder, bij de
schuldsanering en aan het lichaam, helemaal in contrast met anderen die dankzij
slimme, gewettigde bankconstructies aan kapitaalvermeerdering kunnen doen.
Wat dat aangaat hebben The Specials voor hun project in eigen
land plots de wind mee, nadat er een voorspelbaar nieuwsfeit de mensheid
bereikte: de Pandora
Papers. Juist in Engeland werd er profijt getrokken door een politieke
prominent, niemand minder dan Tony Blair.
De ex-premier speelt ook een hoofdrol in de kakelverse, fascinerende
documentaire
Blair & Brown: The New Labour
Revolution, over het als ‘Lennon en McCartney van de Britse politiek’
geafficheerde duo, waarin hij de eeuwig lachende babyface blijft die de
socialistische ziel verkoopt (zoals in die tijd Kok en Schröder dat zouden doen,
die daarna evenzeer zouden overstappen naar het bedrijfsleven). Bij dat proces fungeert
boezemvriend Gordon Brown als antipode, de vroegoude eeuwige student-intellectueel,
een beetje Michael Zeemanachtig.
In het eerste deel van de reeks tonen de makers zich, namens
de geschiedenis, alvast opmerkelijk negatief over Blair. De vroegere
Labour-leider Neil Kinnock noemt hem zelfs ‘Bambi’. En altijd weer moet het ongrijpbare
begrip ‘verandering’ (change) het
fundament leggen voor immoraliteit, waarin bijvoorbeeld een vakbond die opkomt
voor zwakkeren een dinosaurus wordt.
Da’s nog
eens Trouble Every Day!
Door hun rockversie weven The Specials een gitaarrifje dat
me bekend voorkwam. Het bleek gewoon gekopieerd uit het origineel van Freak Out!, waarmee ik nooit echt heb
kennisgemaakt. Misschien is het daarom dat het rifje mij krachtiger herinnert aan
een stukgedraaid David Bowie-nummer dat in verband is gebracht met The
Rolling Stones maar veeleer door deze Zappa kan zijn geïnspireerd: ‘Rebel Rebel’.
Hoe toepasselijk, die titel! (Hopelijk tot zondag in
Brussel, bij de eerste grote
klimaatmars na corona.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten