Twee
prijzen binnen één dag kreeg Frank Westerman voor Een
woord een woord. Moet ik daar mening
of mekker over hebben? Ik heb dat boek toch gelezen?
Afgaand op aantekeningen
kon ik er weinig chocola van maken. Ik weet dat Een woord een woord me teleurstelde. Er stonden veel bekende feiten in over de Molukse kapers uit de jaren zeventig. Westerman
verweefde ze met privégeschiedenis die voordrong (jeugd Drenthe, journalist Tsjetsjenië).
Een woord een woord bevat
veel beeldspraak, niet al te exacte ook. Westerman lijkt er lezers mee te behagen.
Met opsmuk die literair oogt terwijl dit onderwerp – de mogelijke relatie
tussen idealen en terreur – smeekt om een zakelijke benadering.
Waarom niet de deugd van de verslaggeving
gekoesterd?
Ooit stuitte ik op wat een vroege Westerman-tekst
geweest moet zijn, in het boekje Een klap
van de molenwiek: hoe Don Quichot naar de Lage Landen kwam. Daar zocht de
auteur niet alleen naar een onderwerp, maar ook naar een podium.
Het resultaat heet: non-fictie.
Westerman bekent tijdens het maken van Een woord een woord van zijn stuk
gebracht te zijn door de aanslag op Charlie
Hebdo. Maar terwijl Marc Josten hetzelfde ondervond bij het voltooien van Weerwoord, is dat boek
soepel gebleven. Omdat Josten zich de pretentie van de helderheid heeft aangemeten?
Alle kanten gaat Westerman op, zonder dat dit vruchten
afwerpt. Uit mijn aantekeningen begrijp ik dat terugblikkende interviews in Een woord een woord me hebben geboeid. Plus
het slotstuk over Zuid-Amerika, waar Westerman komt te vertoeven met een voormalige
RAF-strijdster.
Alleen luidt de boodschap keer op keer dat
revoluties gelukkig passé zijn. Ze hebben volgens Westerman te veel
bijwerkingen, waarvan geweld de prominentste is. Maar de indruk die het boek bij
mij achterliet was dat opstand uit idealisme sowieso not done is.
Ik ben veeleer een willekeurige dan een
systematische lezer, maar mij is recent meer bashing van morele maatschappijkritiek
uit de protestjaren onder ogen gekomen: Rob van Essens Kind van de verzorgingsstaat en Teun van de Keukens Goed volk.
Vreemd dat die teksten links conformisme van
weleer aanklagen, en een paradigma stichten dat zich conformeert aan de huidige
tijdgeest.
Als ik me beperk tot Van de Keukens niet eens
door fictieaanduidingen afgeschermde boek, dan verandert die houding
historische personages in stereotypes die heden aanslaan. De in Goed volk beschreven artistieke ouders
en vrienden bekrachtigen het beeld van een linkse kerk die druk is met subsidieslurpen.
Van de Keuken erkent hoezeer zijn geschreven herinneringen
zich voegen wanneer hij een macrobiotische winkel evoceert, inclusief actiemateriaal:
‘Ook de Ban de Bom-posters met de befaamde Opland-tekening van een vrouw op
hakken die een raket wegschopt zullen er wel gelegen hebben, net als een
uitnodiging om een bijeenkomst van de Rooie Vrouwen bij te wonen’. (Aan die
iconische tekening, overigens
van later datum, refereert Van Essen ook.)
Nog bevestigender is het vervolg: ‘De wereld
was in die tijd overzichtelijk. Wie links was, was in alle opzichten links. Dan
at je biodynamisch en was je tegen kruisraketten. Het was een totaalpakket’.
Wat is er eigenlijk veranderd? Van de Keuken
stelt nota bene: ‘Rechtse mensen hebben gelijk gekregen, maar dat wisten wij
toen natuurlijk nog niet.’ Karakteriseert ‘totaalpakket’ niet het boek Goed volk?
Die accommodatie maakt de bekroning van
Westermans boek anno 2017 ook zo opmerkelijk. Motivatie van de jury: ‘Hij laat zien hoe smal de demarcatielijn is tussen
activisme en terreur, hoe iedere tijd geweld en excessen kent en hoe klein de
stap naar radicalisering is.’
De Molukse kapingen zijn heden in het nieuws, omdat
ze een rond getal gehaald hebben. Veertig jaar geleden werden kinderen op een Bovensmildense
school en reizigers in een trein bij De Punt gegijzeld.
Een decenniumdocumentaire
wist dat een
reizigster een boek bij zich had: Het
oponthoud. Het is geschreven door Jean-Paul Sartre, die niet principieel
tegen geweld was om idealen te realiseren. Daarop is hij afgeserveerd, maar
voor de Molukse zaak had hij een medestander kunnen vinden in de ontwapend
vriendelijke Simon
Tahamata.
Deze voetballer werd geboren in voormalig
concentratiekamp Vught, waar Molukkers ‘tijdelijk’ gehuisvest werden. Hij moest
zich invechten in de kleedkamer van Ajax, vol bijgoochems uit Amsterdam. Toen
een militaire actie de treinkaping beëindigde, zat de 21-jarige Tahamata in
Toulon met Jong Oranje.
Hij had er wel moeite mee dat er ook kinderen
als schild werden gebruikt. Precies wegens dat feit stond er onlangs, na het
drama in Manchester dat zijn tol eiste onder vele jongeren, een geruststellende
open brief in de krant. Een vader schreef zijn dochter dat ze niet bang hoefde
te zijn, zeker niet in
vergelijking met 1977. Over eventuele legitimiteit en achtergronden geen
woord.
Frank Westerman weet op zijn beurt:
‘Ik denk: als je
droom omdraait krijg je moord.
En ook: op elk
‘heilig’ boek met leefregels zou een waarschuwingssticker van de overheid niet
misstaan: DOGMA’S ZIJN DODELIJK.’
Pfoe! Wat is er dogmatischer dan antidogmatisme?
Door de treinkapingen, stelt Westerman terecht, kreeg de Dutch Approach wereldfaam. Oeverloos pratend
en geweldloos, dankzij een gelijkmoedige, innemende psychiater. Maar Westerman beweert
eveneens dat die benadering is ‘bijgezet in het rariteitenkabinet van de jaren
zeventig. Sussen en pamperen paste bij de tijdgeest van weleer. Goedbedoeld, jammerlijk
stukgelopen. Zie: De Punt, het Provinciehuis.’
De Dutch Approach was de
verdienste van premier Den Uyl, terwijl zijn minister van Justitie Van Agt
ertegen was. Toen die een jaar later zelf premier was, reageerde hij bij het
Provinciehuis inderdaad prompt met harde actie. Inmiddels is Van Agt de
Palestijnse zaak toegedaan; logischerwijs zou hij de Israëlische regering een Dutch Approach aanbevelen. De
geschiedenis is een grappenmaker.
Zelf rept Westerman van het Moluks Historisch
Museum in Utrecht: ‘topstuk: de door zeven kogelgaten geschonden leren jas van
Max Papilaya, waarin het handgeschreven briefje zat verborgen: Benin zal jullie allen ontvangen’.
Dat briefje, in de trein
gesmokkeld door een Molukse bemiddelaar, bevestigde volgens de kapers een
gegeven woord door de regering, zo multi-interpretabel dat louter Van Agt het
toen en nu weet uit te leggen.
Westerman kon het museum niet bezoeken. Was
ook lastig geworden, want het is in 2012 gesloten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten