Goeie bal! Dat
dacht ik bij het nieuws dat het tijdschrift DWB een nummer had gewijd aan Het literair klimaat 2010-2019. Fanate lezers
als ik missen het bredere perspectief waarin we opereren. Voor het poëziegenre
bestaan daarover al twee boeken, die ik trouwens niet zo geweldig vond, maar nu wordt er waarlijk een gooi gedaan
naar een Olympisch overzicht. Inspiratie voor hun onderneming vonden de samenstellers
in de nuchtere contemporain-historische reeks Het
literair klimaat, ontsproten aan het strikt
tekstanalytische Literair lustrum,
en in het bredere en gewaagdere Nederlandse
literatuur. Een geschiedenis.
Conform de opzet
van laatstgenoemd werk is voor DWB elk
van de tien jaren tussen 2010 en 2019 opgehangen aan een betekenisvolle aanleiding.
Samen weerspiegelen de teksten veranderingen in literatuur die in de inleiding worden herleid tot drie ‘constellaties:
(literaire) infrastructuur, verbinding en activisme’. De stelling is dan dat
deze kunstvorm het juk van de autonomie heeft afgeworpen en in het afgelopen
decennium haar heteronomie aan lezers toonde. Voor ‘nieuwe niches en
gemeenschappen’.
Literatuur zou dus
werelden openleggen die eindelijk rijmen met de samenstelling van de gehele bevolking
in Nederland en België. Bizar is dat de artikelen zelf de suggestie wekken dat
sinds 2010 eenzijdigheid is ingetreden, qua geboorteland, leeftijd, poëtica en
zelfs politieke voorkeur. Maar al tijdens mijn lectuur van het nummer bekroop
me de sensatie dat ik sinds de millenniumwisseling op een andere planeet leef, verkokerd en al.
Anders heb ik bijvoorbeeld geen verklaring voor ‘de belangrijke positie die het essay als genre inneemt in de 21e-eeuwse
literatuur’. Mij staat nog de crowdfunding
bij om Peter van Liers poëzie-essayboek Geachte
afwezigen mogelijk te maken, na verschijning waarvan het wederom stil werd.
De samenstellers berichten
dat in het nummer de nadruk meer op Nederland ligt dan op Vlaanderen. Dat is
een understatement. Van de tien bijdragen gaan er twee over het kleine
broertje, met wiens gezondheid het barslecht blijkt gesteld. Een derde bijdrage
over de fondspromotie van laaglandse literatuur zegt meer dan eens dat België
achterbleef. Tussen de elf medewerkers aan dit nummer zitten twee Belgen, die
in Nederland werkzaam zijn. En dat allemaal in het Vlaamse tijdschrift DWB.
Wanneer ik probeer
te recapituleren wat er uit het gigantische boekenaanbod volgens dit nummer wel
toe doet, dan gaat het om een klein aantal Noord-Nederlandse millennials. DWB situeert hen in collega-media De Groene Amsterdammer, De Gids, De
Correspondent en Dag Mag(azin), die
‘hubs’ worden genoemd. Aan de rand is plaats voor nY en Samplekanon. Laat
ik die blik dan ook maar verkokerd noemen, zich openbarend in een commentaar op
de dichtregels: ‘De pinautomaat is kunststof dat alleen maar geld gaf / om te
kunnen doordromen, de mannen met baarden / zagen het al’. Geduid worden deze
meneren als bankbestuurders of intellectuelen.
De belangrijkste auteurs
van het nu bijna afgelopen decennium zijn volgens dit nummer Niña Weijers en Nina Polak. Beiden publiceerden
twee romans. Dat ze vrouwen zijn, geeft nog een verandering aan in het
decennium. Drie bijdragen signaleren de opkomst van jonge schrijfsters, met
verwijzing naar een artikel van de nogal onvermijdelijke Marja Pruis – dat
Herman Stevens er een heel, niet onomstreden boek aan wijdde blijft buiten beeld. We leren bijvoorbeeld dat deze schrijfsters
een kookclub hebben die De
Herenclub van Harry Mulisch degradeert tot ‘voorgoed verleden tijd’. Niks
te vroeg! Toch vraag ik me af of die vestiging van schrijfsters een kwantitatief
argument is, voor met name proza.
Weijers en Polak fungeren
exclusief in de titel van een bijdrage die vijftien namen als vernieuwende generatie
karakteriseert. Wanneer ze op een rijtje staan, frappeert allereerst dat er
één Vlaming tussen figureert (die volgens mij naar Amsterdam verhuisde). Toch zijn
de vijftien ‘opgegroeid en woonachtig in de Randstad’. De vraag dringt zich op
wat hen verbindt. Dat blijkt verbondenheid zelf te zijn, op affectief niveau,
ook wel ‘permanente connectivity’
genoemd. Zo kunnen in het betoog digitale media meedoen, die over ‘scenario’s’
gaan en de wereld dreigen te vervangen.
Als auteur en lezer die
het postmodernisme nog moest incorporeren, herken ik zulke observaties. Maar
telkens vraag ik me af wat er nieuw aan is. In de door DWB aangedragen roman Wormen en engelen heeft
Maarten van der Graaff zich bijvoorbeeld als dichteres geportretteerd die
slogans mengt met ‘concrete situaties, herinneringen en journalistieke en
wetenschappelijke informatie, waarvan ze het jargon bestudeerde (...) Voor haar
bestond schrijven niet bij de gratie van of, of, maar van en, en. De
aaneenschakeling van komma’s. Alles gelijktijdig, zonder eindpunt.’ Uitlatingen
van Weijers over haar romanuitoefening hebben een soortgelijke originaliteit.
Verder snap ik niet
waarom kwaliteitsvragen ontbreken, die voor de behandelde generatieromans van Ouariachi en Marsman opportuun lijken. Het verschil groeit met het DWB-artikel dat me het meest bekoorde.
Het gaat over Insta-poëzie die jaloersmakend veel volgers aanspreekt, precies
door authenticiteit en onmiddellijkheid en die gemeenschapsvormend blijkt. Tragischerwijs
snakken ook deze dichters naar papieren erkenning. Het lukt hun niet een bundel
gepubliceerd te krijgen. Omwille van de kwaliteit dus, die tevens een rol
speelt in de gênantste bijdrage aan dit nummer. De zoveelste analyse van Griet Op de Beecks succes mondt zelfs uit in
een denigrerend psychologiserend citaat. Hier wreekt zich de idee dat mensen steeds
bezig zijn met ‘entameren’. Sommige wetenschappers zien in een object een type
dat iets ‘heel mooi laat zien’ en ‘goed past bij’ wat zij willen parafraseren. Juist
in een nummer dat steeds dezelfde auteurs opvoert, zouden andere namen in
aanmerking mogen komen voor zo’n reputatiegeschiedenis.
Kwaliteitsvragen
nopen tot esthetiek én ethiek. In een fijn artikel over Jef Geeraerts wordt dat
helder. Discriminerende aspecten van diens Gangreen-cyclus
bleven lang onbelicht, objecten bleven objecten. Waarom eindigt dit artikel dan
met een droog signaleren van de bloemlezing Zwart, waarin
eindelijk Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen is gebundeld? Stemmen
klinken nu op ja, maar worden alsnog op één hoop geveegd door niet te luisteren
naar wat ze ieder voor zich zeggen.
Natuurlijk kunnen
artikelen niet alles uitwerken, zeker niet in deze evenementiële opzet die
linkt aan één jaar. En misschien volstaat het vernoemen. Zoals Van der Graaff
in zijn roman een catalogus opent met gekende spelers (Acker, Lorde, I Love Dick en Luiselli tegenover ‘Roth,
Hermans, Whitman, Kellendonk, Melville, Foster Wallace’), dito voorvallen
(jongen kleedt zich als meisje) en opvattingen (Zwarte Piet, ‘de vrouwelijke
genderrol’). Zoals ik het nu opschrijf is het krenkend. Ik bedoel dat politieke
voorkeuren meer kaatsen in een spiegelpaleis dan dat ze worden uitgewerkt.
Van de vermelde Valeria
Luiselli wordt Valse papieren expliciet
geïdentificeerd in de verantwoording bij Nina Polaks Gebrek is een groot woord, als zijnde de naamloze roman die een personage
in een tussengevoegde autobiografische novelle van datzelfde personage leest. Postmodern?
Ik zie zoiets eerder als wat Hans Groenewegen ooit een geurvlag noemde. Met die
tekstuele strategie verstrekt Gebrek is
een groot woord mensenrechtentopoi als Lampedusa en besmeurde koloniale
beelden, laat het een tiener protesteren tegen ‘sexist underpinnings’, én sneert naar
‘eerstewereldproblemen’, het ‘smetteloze, progressieve wereldbeeldje’ en
‘activisme [waardoor] de implicatie [schemert] dat zwakkeren zichzelf niet
kunnen verdedigen’.
Lezers hoeven
hier niets meer te doen, behalve ja en amen roepen. Toch zou het me niet
verbazen wanneer Polak inderdaad de grootste stiliste van deze generatie is. De
ontwikkeling in Gebrek is een groot woord
berust alleen wel op het afleggen van smeuïge clichés, en het binnenlaten van nuances,
inclusief sentiment dat een affectief structurerend principe blijkt. Mij verwart
dat omdat ik dan door talentrijke plichtmatigheid zou moeten ploegen die
mogelijk simpelweg over Amsterdam gaat, en de aantrekking en afstand van Polaks
nomadische personage daartoe.
Dat zou nog de
vreemdste conclusie uit dit DWB-nummer
zijn. De literatuurwetenschappers die zich hier aandienen, betonen zich socioloog.
Dan wordt hun keuze voor verkokering nog merkwaardiger. In het behandelde
decennium verschenen bijvoorbeeld ook Fikry El Azzouzis Het Schapenfeest
(2010), Anil Ramdas’ Badal (2011), Chrétien Breukers’ Een zoon van Limburg (2014) en, in 2017, Hoe Vlaming te
zijn? Zes teksten van August Vermeylen & Jozef Deleu naast Murat
Isiks Wees onzichtbaar. Wanneer
vernieuwing toch een criterium was geweest, dan hadden pakweg An Mertens’ Tot later (2013), Tonnus Oosterhoffs Op
de rok van het universum (2015), Alfred Birneys De tolk van Java (2016), Simone Atangana
Bekonos hoe de eerste vonken zichtbaar waren (2017) en J.Z.
Herrenbergs Nederhalfrond (2018) interessante exposés kunnen verwekken.
Dit is uiteraard
zinloos gebabbel vanaf de kantlijn. Toch dunken me ook de anekdotes die in DWB de partijen in het veld willen blootleggen
vatbaar voor representatievere keuzes. De fondspromotie van laaglandse
literatuur was toch minder ingrijpend dan debutantenregelingen (met residenties
door semipublieke instellingen), werkbeurzen voor non-fictie, opheffing van productiesubsidies,...
Door zulke maatregelen is een grote groep auteurs min of meer op
brugpensioen gestuurd,
zij het zonder vangnet. Voor een beter begrip van uitgeef- en
boekhandelspolitiek dan het eeuwige gedoe rond het merk Das Mag kan leveren, had het faillissement van De Slegte kunnen dienen. En bij literatuurkritiek kon
een licht schijnen over de Knack-samenwerking
met De Reactor, of over discriminatie
bij de anti-discriminatoire Lezeres des Vaderlands. En waarom reflecteert DWB eigenlijk niet op de opheffing van
de neerlandistiek aan de Vrije Universiteit?
Het nummer geeft literairhistorische
aanspraken uiteindelijk prijs door te besluiten met speculatie. In een fragmentarisch,
prettig grillig essay over de toekomst reflecteert een vertaler van Valeria
Luiselli op het verhaal dat in de toekomst moet worden verteld. Ze laat historische
autoriteiten relevante kwesties ‘bespreken’ en concludeert dan plots:
‘We leven in een tijd waarin de meeste succesvolle politieke
(populistische) projecten zich bewust van rationaliteit en causaliteit lijken
te hebben afgekeerd. Ze vertellen wel een verhaal, maar op een ander niveau.
Deze groepen zenden subliminale boodschappen uit die voorbij lijken te gaan aan
het vertellen van een verhaal. Het zijn namelijk tot op het bot inconsistente,
tegenstrijdige en anachronistische verhalen. Bijvoorbeeld over de zuiverheid
van een natie, die nooit zuiver is geweest. Of ze verheerlijken de westerse
verworvenheden als tolerantie en verlichting in de vorm van een eurocentrisch
verhaal dat vervolgens niet op het eigen, huidige politieke programma wordt
toegepast.’
Al die overbodige
inkt die er al is gevloeid over de zogenaamde linkse kerk in kunst en
wetenschap – het is dat het hier om literatuur gaat, anders kroop men door zo’n
statement terug de pen in. De ironie wil dat het openingsstuk van DWB ging over de protesten tegen cultuurbezuiniging in 2010, en begrip opbracht voor de huiver die ze
onbedoeld verwekten bij andere dan de eigen klasse. Wel biedt het nummer als
geheel zo definitief één programma.
Dat is natuurlijk
dé paradox van deze gedurfde onderneming. Ze koos uiteenlopende aanleidingen, gebruikte
diverse methodes uit de literatuurwetenschap – en veroorzaakte uniforme
denkbeelden. Misschien niet helemaal onverwacht. Men zit in het tijdvak dat men
in kaart brengt. Die ‘spannende oefening’ is niet uniek. Maar zelfs daarbij had ze kunnen leren uit haar
voorgangers, die door afstand te nemen tot de beschreven periode voor mijn part
risicolozer heten. Zowel Literair lustrum
als Het literair klimaat en Nederlandse literatuur. Een geschiedenis
rekruteerden hun beschouwers namelijk uit allerlei gremia, terwijl dit DWB-nummer schier een soloproductie is
van de vakgroep moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Utrecht. En
al met al is er in de geschiedschrijving nu nog een hiaat van 1993 tot 2010.
Zo opgetogen als
ik was over het idee, zo onvoldaan ben ik over de uitwerking. Een eigen
doelpunt! Het redacteurtje in mij kreunt na onnodig afstotende taal
(‘institutioneel seksisme’, ‘masculiene vrijheidsconcepties’, ‘patriarchale
structuren’, ‘agency’, ‘structureel ongelijke machtsrelaties’, ‘een
intersectionele aanpak’, ‘neokoloniale exploitatie’,…). Dat kunstminnend
Nederland tijdens de bezuinigingspolitiek ‘in de ringen’ zou hebben gehangen, vind
ik dan weer wel grappig. Passend ook bij een onderneming die vóór 2010 nog zou
hebben geleid tot een boekuitgave, en waarvoor nu een tijdschrift aan
outsourcing heeft gedaan.
Dit signalement blijkt nu ook hier te staan: https://www.neerlandistiek.nl/2019/10/moet-je-entameren-leren/
BeantwoordenVerwijderen