Wat een bericht dat hij in Manilla plots is overleden! De Adorno-specialist
die in spijkerbroek op een binnenplaats sigaretten rookte en altijd grijnzend sprak.
Die vanaf zijn emeritaat grote delen van het jaar buiten Leuven verkeerde, doordat
hij her en der op de aardbol gastlessen gaf. Bijvoorbeeld over het jongste boek
van Sloterdijk, dat hij had gelezen voordat een laaglandse uitgever de
vertaalopdracht kon verstrekken.
Door een
recent interview met zijn kameraad Ludo Abicht drong afgelopen week nog tot
me door hoe grondig de opleiding was die jezuïeten van zijn generatie kregen.
Waar te lezen viel dat wegens onvoldoende kennis van een landstaal dan maar in
het Latijn werd geconverseerd, meen ik dat De Schrijver als twintiger moederziel
alleen naar München uitgezonden werd om een jaartje of meer nog wat extra
theologie te studeren. En daar, als ik het wel heb, de jonge Joseph Ratzinger
trof?
Terwijl die latere paus voor mij altijd een boekenwurm is
gebleven, wekte De Schrijver de indruk ook kennis uit de eerste hand te hebben én
directe actie te wensen. Dat kon ook niet anders, gepokt en gemazeld als hij
was door het marxistische christendom van de bevrijdingstheologie en door de
zorg om het klimaat die hij met iedereen wilde delen.
Het archief van het
cultureel-maatschappelijke tijdschrift Streven
openbaart dat De Schrijver in 1984 zijn studiegenoot alsnog op zijn noten
heeft gegeven:
In een onlangs gepubliceerde studie betoogt Kardinaal Ratzinger dat de
bevrijdingstheologie op meerdere wezenlijke punten een dwaalleer verkondigt. De
auteur legde Ratzingers 'beschrijving' van die theologie naast Sobrino's eigen
uitspraken in verband met het reeds aanwezige en het nog te betrachten en te
verwachten heil, de hermeneutische overbrugging van de ten dele historische
evangelische boodschap naar de eveneens historische actualiteit en de
partijdige keuze voor de armen in de gegeven Latijns-amerikaanse situatie. Het
degelijk verantwoord christelijk gehalte van Sobrino's theologische
interpretatie wekt het vermoeden dat veel - westers - verzet tegen de
bevrijdingstheologie andere , minder geestelijke wortels heeft dan de zorg om
het behoud van de ortodoxie.
Geen wonder dat De Schrijver in collega-jezuïet Jorge
Mario Bergoglio meer vertrouwen had. Dit werkte
hij eind vorig jaar althans uit.
In zijn encycliek Laudato si (‘Geprezen zijt gij’) neemt paus
Franciscus een thema op dat Franciscus van Assisi dierbaar was: eerbied voor de
schepping en zorg voor de armen. Voor hem is duidelijk dat de armsten in de
ontwikkelingslanden het felst worden getroffen door de milieuafbraak en dat
deze teruggaat op de ongebreidelde consumptiedrang en technocratie van de rijke
landen. Het artikel belicht de specifiek Argentijnse achtergrond van deze
provocerende, ‘bevrijdingstheologische’ stellingname.
Ik weet niet meer in welk boek Daniel
Robberechts kritische, minachtende woorden richtte aan het adres van De Schrijver,
als zijnde een conservatief. Lang geleden. Zoals iedereen zal De Schrijver voortschrijdende
inzichten hebben ontwikkeld. Toch staat me mijn irritatie nog bij toen ik
kennisnam van Robberechts’ kritiek, allerminst een globetrotter
maar wel iemand met even maatschappijkritische oogmerken.
Mogelijk reageerden de twee anders op de ontideologisering
van de jaren tachtig. Robberechts trok zich zo mogelijk nog verder terug, De
Schrijver werd polemischer:
Waar tot voor kort ook vele christenen zich beijverden om politieke en
andere seculiere aangelegenheden te onttrekken aan kerkelijke interventies en
bevoogding, doet zich nu het merkwaardige fenomeen voor dat vele kerken zich
opnieuw gedrongen of gedwongen voelen om zich met o.m. politieke en economische
problemen in te laten. De auteur analyseert en kritiseert H.M. Kuiterts
radicale afwijzing van enige collectief-christelijke bemoeienis met de
wereldlijke gang van zaken, welke de Amsterdamse theoloog z.i. ten onrechte
hanteert als louter een kwestie van (te erkennen) ideologie-vrije
(vak)competenties.
Dit is 1986. Waar babyboomers hun kar begonnen te keren, radicaliseerden
theologen als De Schrijver. In het trickle-down
effect dat Reagan voorspiegelde, geloofde hij niet. In de solidariteitsaanpak
van Amartya Sen – ontwikkeling via lager onderwijs en gezondheidszorg voor
iedereen – dan weer wel.
De Schrijvers focus op uitbuiting verbreedde zich tot een roep om ware diversiteit
en een stellingname tegen elke vorm van uitsluiting. Anders dan vele kosmopolieten
die in principe verwant zijn, durfde hij daartoe de verleiding van populisme te
weerstaan. Hij maakte ideeën van Lyotard en Habermas toegankelijk voor zijn
engagement. Dicht bij huis was daarbij niet Vlaanderen maar Europa het
instituut waar hij het meest van verwachtte. Getuige het archief wierp De
Schrijver zich de laatste jaren vooral op het werk van Giorgio Agamben.
Het stemt me weemoedig dat kort na Joris
Gerits weer een redacteur van Streven
is overleden. Temeer omdat het blad afgelopen jaar geruisloos zijn bescheiden subsidie
van de Vlaamse Gemeenschap is verloren. Tegelijk maakte het evenementenbureau Behoud
de Begeerte, dat op zijn manier ook aan cultuuroverdracht doet, luid misbaar en
werd gespaard. Dat zich daar vele
grote namen voor leenden, onttrekt zich aan redelijk commentaar.
Vanaf januari 1981 heeft De Schrijver 66 artikelen voor Streven gemaakt. Een van de recentste
zal me zeker bijblijven: ‘Martelaren in El Salvador. Uit naam van welk geloof?’
Hij zegt daarin zelf pas in de jaren tachtig de bevrijdingstheologie te hebben
ontmoet. Vooral beschrijft hij zijn band met enige jezuïeten die hij namens Broederlijk
Delen had leren kennen. Onder wie Jon Sobrino, die hij aan Ratzinger ten
voorbeeld had gesteld. Als enige ontsnapte deze de dans. De andere mannen
zouden door doodseskaders, gespijzigd door de regering-Reagan, worden
afgemaakt. Een van hen kon lezen en schrijven met de overtuigingen van de
revolutiegetrouwe aartsbisschop Romero, die sneller het loodje legde.
De jezuïeten golden als martelaren, Romero niet. Hij
moest daartoe zijn gestorven voor het christelijk geloof, niet voor een
politiek ideaal. Pas in 2015 lukte het de status te krijgen, dankzij paus
Franciscus.
De Schrijvers relaas staat in het themanummer Strijders voor een ideaal dat mede door
hem en Abicht was samengesteld. Twee tachtigers! Ik meen dat zijn held Adorno uiteindelijk
in de eigen tijd wat minder thuis was.
In Manilla is Georges De Schrijver nu dus overleden en
hij zal daar ook worden begraven. Dan reist hij door naar de rand van de hemel, de enige plaats waar nog gerookt mag
worden (zolang het venster op de wereld openstaat). Daar wacht Kant al op hem om
de details van een nieuwe categorische imperatief door te nemen.
Naschriftje
Hoe kom ik erbij Ratzinger als studiegenoot van De Schrijver te beschouwen? Er blijkt acht jaar leeftijdsverschil! Wel heeft Ratzinger lesgegeven aan het priesterseminarie van het aartsbisdom München-Freising.
Naschriftje
Hoe kom ik erbij Ratzinger als studiegenoot van De Schrijver te beschouwen? Er blijkt acht jaar leeftijdsverschil! Wel heeft Ratzinger lesgegeven aan het priesterseminarie van het aartsbisdom München-Freising.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten