tag:blogger.com,1999:blog-1739055270149313653.post7066128355461249934..comments2024-02-03T23:41:18.666+01:00Comments on De honingpot: My baby’s heartMarc Kregtinghttp://www.blogger.com/profile/01403122470426723819noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1739055270149313653.post-21975985239162044762015-09-23T12:04:30.087+02:002015-09-23T12:04:30.087+02:00Hebben we het over hetzelfde boek(je), dat eind ja...Hebben we het over hetzelfde boek(je), dat eind jaren negentig in die mooie reeks bij Boom verscheen? Het zou best kunnen dat ik verkeerd gelezen heb, omdat ik dat idee van zeg maar overrompeling en wisseling van rollen zo mooi vond. En toch ook wel bescheiden wil protesteren tegen het aanhoudend tsunami-gedoe (Wilders schijnt zelfs te vrezen voor de maagdelijkheid der christenvrouwen)<br />Als ik het me goed herinner heeft Derrida het in de jaren negentig niet over religies, wat tegenwoordig, nou ja na dat eeuwige 9/11, een veel zwaardere rol speelt in het debat<br />Zoals jij de aporie beschrijft, zo zit die misschien ook in het alternatief dat onder mijn tekstje verscholen gaat dmv een paar alusies: https://www.youtube.com/watch?v=nAyj8yZ6btw<br />Ik ben zeer door dat liedje gegrepen, met name dat refrein:<br /><br />Als de hemel valt, de hemel faalt.<br />De druk op God wordt groter en ze draagt het allemaal.<br />Maar als de hemel valt, zullen we het samen moeten dragen<br />en kunnen zij en Allah samen even weg.<br /> <br />Een perfect evenwicht? Deze hoge instanties spreken natuurlijk wel een aardig mondje EsperantoMarc Kregtinghttps://www.blogger.com/profile/01403122470426723819noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1739055270149313653.post-91325169826992026952015-09-23T10:03:26.172+02:002015-09-23T10:03:26.172+02:00beste Marc,
even tussen de bedrijven door - ik doe...beste Marc,<br />even tussen de bedrijven door - ik doe niet anders, gisteren schreef ik over integratie, werden de vluchtelingen bij de Hongaarse grens door politie beschoten met water en gas, schijnen de vluchtroutes te verschuiven, nu begin ik aan een stuk over worteling. na het ontbijt las ik zojuist je stuk over de liefde van Derrida (in Atheneum noemde de verkoopster hem eens de playboy van de filosofie, de grote foto op het boek dat ik aanschafte getuigde daar inderdaad van). dank voor de links naar de Sokal-affaire, ik dacht dat wat er nog niet zo lang geleden op mijn universiteit gebeurde (https://en.wikipedia.org/wiki/Maarten_Boudry) uniek was. <br /><br />minder instemmend knik ik evenwel bij je uitleg van de gastvrijheidstekst. daar lees ik niet zo eenduidig het appel voor Gastvrijheid als hoogst ethische gebod in. wat naar mijn smaak cruciaal is aan die tekst is niet zozeer de beschrijving van dat gebod zelf, maar de noodzakelijke verhouding die dit imperatief moet aangaan met de aardse en imperfecte wetten der gastvrijheid. ik meen dat Derrida juist wijst op de aporie van gastvrijheid. de gastheer/-vrouw moet weliswaar een drempel over, de gast moet dat ook. er is noodzakelijkerwijs altijd een hiërarchisch verschil tussen gastheer en gast, dat al begint bij de taal. de taal van het welkom moet immers wel worden begrepen. dat verschil kan niet zomaar worden opgelost door de verantwoordelijkheid eenzijdig te verschuiven naar de gastheer. van de gast gaat immers ook een gevaar uit. zodra deze eenmaal binnen is, zo stelt Derrida volgens mij met een verwijzing naar de etymologie van gastvrijheid, bestaat er een gevaar dat de rollen omdraaien, dat de gast de gastheer wordt en de laatste verwordt tot onderdaan in zijn 'eigen' huis. naar mijn idee helpt Derrida nu juist om te wijzen op het aporetische karakter van het vluchtelingenvraagstuk, niet zozeer als een eenduidige appel voor grotere gastvrijheid jegens de 'asieltsunami' .<br /><br />maar misschien lees ik je tekst te eenzijdig. wat je over de stad schrijft lijkt me niet alleen overtuigend, het komt reeds in belangrijke mate overeen met de (Nederlandse) werkelijkheid. het is in de stad (of de gemeente) waar de asielzoekers worden opgevangen (en waar dus de lasten worden gedragen). <br />hg, martijnMartijn Stronkshttps://www.blogger.com/profile/17179054040002822944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1739055270149313653.post-26109159290173268592015-09-23T09:55:46.847+02:002015-09-23T09:55:46.847+02:00Deze reactie is verwijderd door de auteur.Martijn Stronkshttps://www.blogger.com/profile/17179054040002822944noreply@blogger.com